Wednesday, November 3, 2010

PM 1Malaysia


Takziah kepada PM Tok Jib kerana mendapat musibah yang diuji oleh Allah s.w.t. Semuga Tok Jib bersabar dengan dugaan Allah. Setiap yang hidup harus mendapat sakit dan wajib mereka menyerahkan diri kepada Allah.


Setahu Kerislama, diri ini tidak pernah terkena penyakit campak seperti yang dihidapi oleh PM dan mungkin Allah belum menguji Kerislama dengan penyakit ini. Wallahhualam. Sakit lain adalah Kerislam terima. Oleh kerana tidak pernah merasanya tidaklah banyak tahu Kerislama tentang penyakit ini.


Maka duduklah PM kita di rumah dijaga dan dibelai orang-orang gajinya. Manakala Kak Mah sibuk dengan lawatan dan sambutan dari delegasi yang datang. Makan bubur dan bertilamkan daun semambu.


Merasa juga PM kita tidur seperti orang dalam hutan tu. Tentu miang rasanya.


Kerislama dah selalu tidur di atas batu kerikil.


Mendengar berita PM tidur di atas daum semambu, kesiah juga Kerislama, apa tidaknya, tilam yang empuk, bilik berekon dan gebar dari kulit rusa tidak boleh digunakan sementara waktu. Tentu PM merasakan bertapa susahnya orang susah yang telah banyak disusahkan sejak sebelum merdeka lagi. Elok jugalah PM mendapat musibah, setidak-tidaknya PM merasa juga akan kesusahan seperti mana mereka susah.


Di luar sana telah ada mengantikan PM. Risau PM tidaklah sehebat PM sebelum ini kalau sakit. PM baru telah menjalankan kerjanya dengan baik dan sempurna. TPM yang ada masih jadi TPM. Masa inilah peluang untuk Kak Mah nak jadi PM sebab mustahil Kak Mah akan dapat jadi PM pada masa akan datang. Lagi pun dia tu wanita, di Malaysia agak sukar sikit. Maka ambil peluanglah Kak Mah berlagak menjadi PM.


Kerislama kesihan juga dengan TPM kita, Tok Din. Ingatkan boleh ambil sehari dua ni jadi PM olok-olok. Akhirnya Tok Sri Din kita telah air liur lagi sekali apabila penganti PM tiba-tiba muncul tanpa sebarang notis. Alamatnya sampai kiamatlah Tok Sri Din tak dapat jadi PM.


Kerislama dah biasa jadi Tok Mudim...


Kak Mah pun satu, menyibuk mengambil alih tugas orang buat apa, duduk rumah jagalah laki tu yang sakit. Besar pahalanya menjaga suami sedang sakit. Tidak perlulah ke sana sini menjual negara. TPM Tok Sri Din kan dah ada. Nanti makan gaji buta pulak dia. Itukan sudah menjadi tanggung jawab TPM mengantikan PM jika berlaku apa-apa. Kerislam agak Kak Mah ni takut Tok Sri Din rampas kuasa macam kat Thailand tu!!!.


Sebut pasal Kak Mah gila kuasa ni, Kerislam nak nasihat sikit. Negara kita masih ada undang-undang dan sejah dahulu lagi atau mana-mana organisasi sekali pun jika ketua tak larat atau tidak ada, timbalanlah yang wajib meneruskan tanggungjawab. Adalah salah melantik orang mengantikan si ketua. Mungkin Kak Mah tak belajar atau tak sekolah agaknya ni. Nanti rakyat kata Kak Mah dah gila kuasa pulak. Eloklah Kak Mah duduk kipaskan abang Najib tu. Lagi besar pahalanya dari buat haji tau.


Kerislama belum ke Mekah lagi..


Apabila si Clinton datang ke negara ini, kenapa Kak Mah sibuk-sibuk di depan kamera dan terhegeh-hegeh bersama bekas wanita pertama tu. Ini amat memalukan negara. TPM waktu itu macam kera sumbang sahaja melihat gelagat Kak Mah bersama Mss Clinton. Merah padam juga muka Tok Sri Din tak tahu nak cakap apa.


Macam tu jugak semasa lawatan PM India. Kak Mah sibuk lagi.


Apalah gunanya TPM agaknya di Malaysia ni. Sabarlah Tok Din. Tunggulah Kak Mah pencen atau sakit kena campak pulak. Tahulah dia seriknya kena campak. Siapa pulak nak ganti jadi Isteri pertama Malaysia. Kerislam agak dengan Tok Jib sekali tak boleh keluar buat lawatan atau kemana-mana. Kak Mah merengek mintak dibelai.


Entahlah ..Kerislama dah penat tengok gelagat Kak Mah.. UMNO yang rosak..BN yang menanggung malu.. Negara yang aib..


Wassalam dari Kerislama...

No comments: