Sunday, August 8, 2010

Chua Soi Lek : Didikan Melayu UMNO.


Apabila Chua Soi Lek bersuara dan membebel tentang Islam, maka buruklah BN di mata orang Melayu. Apa sebab Soi Lek bercakap demikian tidaklah diketahui sebabnya. Mungkin dengan isu seperti ini dapat mengembalikan orang Cina dan bukan Islam menyokong kembali MCA atau BN.

Nasib baiklah Soi Lek orang bukan Islam, bercakap atau tidak tentang Islan tiadalah gerunnya Kerislama kecuali rasa kurang senang dengan tohmahan yang dibuat. Kalaulah didengar oleh orang Arab, sushlah beliau untuk ke Timur Tengah. Orang-orang Melayu bukan kisah sangat dengan perkara Islam dan tak Islam ini semua.

Soi Lek bukan orang sejarah untuk mengetahui dan berkata soal Islam. Kalau dia faham sejarah sudah tentu dia tak menceber macam ini. Dia kena belajar dengan Khoo Gak Kim, pakar sejarah kita. Mungkin Soi Lek akan tahu selok belok Islam itu sebenarnya. Sejarah Cina sendiri pun dia tidak faham, macamana nak sebur-sebut sejarah Islam.

Tahu sejarah Hang Lipo..

Berbalik soal sejarah, mungkin ada buku yang di berikan UMNO untuk Soi Lek menghafal. Bila dan hafal, dia pun mulalah bercakap. Sedangkan dia tak tahu budaya menjadi manusia , macamana nak teliti sejarah agama.

Soi Lek mungkin mengigau atau mula meracau sebab bekas bosnya telah ditangkap rasuah atau Soi Lek pasang strategi ingin menarik kembali kaumnya yang berubah ke pembangkang. Susah juga nak menduga.

Orang UMNO pun satu hal, kalau kisah mencabar keris yang terhunus oleh MCA satu amsa dahulu, melenting si sepupu PM dan tidak dibenarkan melangkah mayat jika martabat orang Melayu disentuh. Kenapa sekarang diam. Kerislama agak orang UMNO yang suruh buat ni!!!. Kalau tidak mana boleh orang BN berani bersuara. Selama kini pun bermacam kes disebut-sebut yang mencemarkan orang Melayu. Rajanya, budayanya sehingga dalam kain orang Melayu pun tidak dibenarkan disentuh. Kalau sebut isu mutad, sentuh agama atau kepala lembu, kemana UMNO. Di mana pejuang-pejuang Melayu ni. Pengecut.........

Saya tidak salahkan Chua Soi Lek. Kalau dia nak bercakap atas pentas dia bukan Islam, boleh berhujah tetapi jika nak berhadis dan bersirah, bukan tempatnya. Kalau disebut dua tiga hadis nanti, tak faham pulak So Lek. Tetapi kalau nak hujah berhubung kebenaran agama sialakan, saya amat meangalu-alukan.

Chua Soi Lek bukan tak tahu hebatnya Islam dalam sejarah ketamadunan. Cuma entah dari mana maklumat dia adpat tidaklah diketahui. So Lek mungkin kena baca banyak baca buku tentang sejarah Islam atau sejarah dunia Islam sebenar. Setakat sekerat dua maklumat yang dapat dari UMNO usah mimpi nak faham tentang Islam. Umno sendiri tidak faham sejarah Islam. Malah sejarah Islam dan Jawi pun telah dihapuskan sewenang-wenangnya. Apa yang kerislama tahu, UMNO ini berusaha memporak purandakan rakyat dan kaum di negara ini. Rasanya tak ada UMNO lagi aman negara ini dan bertambah maju, boleh mengalahkan negara jiran kita.

Apa hebatnya Chua Soi Lek nak bercakap soal Islam. Kalau yang menyebut itu Kamal Koh ke, Yahya Abdullah Tan ke, bolehlah berhujah panjang sebab mereka ini orang Islam. Atau So Lek masuk jawi dulu dan masuk Islam, belajar sejarahnya sekali. Sudah faham boleh berhujah dengan kami. Kami menunggu. Rasanya bila dah tahu sejarah Islam, mustahil Soi Lek nak berhujah tentang apa yang nak disebut. Sebab dah faham.. Hanya orang yang faham sahaja yang tahu untuk faham..

UMNO dalangnya. Siap mendidik So Lek jadi macam itu? Siapa yang mengajar So Lek berkurang ajar dengan meampersoalkan Islam tanpa kajian dan pengajian? UMNO lebih berhad dipersalahkan. Sepanjang sejarah 50 tahun UMNO, mereka tidak pernah mendidik rakyat menghormati kaum lain dan mengajar mereka sejarah Islam. Pendidikan sejarah dijadikan alternatif dan setaraf dengan lukisan. Malah lebih hina daripada itu boleh digugurkan daripada senarai wajib peperiksaan. UMNO lah yang merancang dan merancana segala usaha memalukan Islam ini. Matapelajaran Bahasa Inggeris lagi penting dari Bahasa Arab (Al-Quran). Hanya yang perlu sahaja mengambil matapelajaran ini untuk keperluan dan bukan untuk ilmu wajib. Usaha siapa menghapuskan sekolah agama? PAS atau DAP atau PKR? Tidak lain UMNO. UMNOlah yang banyak merosakan sistem pendidikan negara sehingga sanggup meracuni fikiran rakyat dengan fahaman barat serta meninggalkan fahaman agama secara begitu halus sejak 50 tahun dahulu.

PAS, walaupun dituduh menggunakan agama untuk meraih politik, itu lebih baik daripada tidak meraih langsung soal Islam. Tetapi PAS tidak begitu. Kalau itulah sikap PAS sudah lama ia terkubur di mata rakyat. Malah sekarang sokongan semakin mantap dari berbagai kaum dan agama. DAP dan PR lain bersepakat dalam melaksanakan usaha menegakkan keadilan sebaik mungkin. Saki baki UMNO yang ada di dalam PR harus ditarbiah dan disingkairkan jika ia mendesak.

Usaha UMNO seperti ini melahirkan orang-orang seperti Soi Lek, sebahagian orang Melayu malah cuba melahirkan teknokrat yang rasuah serta tidak berakidah semasa mengeluarkan kata-kata.

Pesanan Kerislama kepada semua rakyat Malaysia, berilmulah dalam membicarakan sesuatu dan diam jika ilmu masih tidak mencukupi. Rosaknya negara adalah dari pemimpin yang tidak berilmu dan korupsi.

Sekian dan salam sejahtera..Keris UMNO Lama..

No comments: